blogg

Sommar på Ljungs

Skrivet av: Emil  2013-06-26  15:01

Efter en intensiv, hektisk och rolig vårsäsong är det sommar igen.
Vi vill passa på att tacka er alla för ett mycket gott samarbete.

Vi ser med spänning fram emot hösten, vi kommer att fortsätta
med att utveckla vårt eget kundnätverk och ser fram emot nya intressanta uppdrag.

Som vanligt stänger vi kontoret den 1 juli och öppnar igen den
5 augusti.

Vi önskar er en riktigt skön Sommar!

Sommar på Ljungs | Ljungs Kommunikation
 

Långhelg

Skrivet av: Frida  2013-05-08  12:16

Imorgon är det Kristi himmelsfärds dag vilket betyder att vi på Ljungs är lediga samt att vi har klämdag på fredag.

Därför tar vi nu ledigt och önskar alla våra kunder en trevlig helg! På måndag är vi på plats som vanligt igen.

Långhelg | Ljungs Kommunikation
 

God Jul och Gott Nytt År

Skrivet av: Emil  2012-12-21  11:23

2012 har varit ett år som vi upplevt positivt. Inte minst vill vi därför tacka för ett trevligt samarbete under det gångna året. Vi ser med tacksamhet fram emot fortsatta goda kontakter under 2013.

Kontakt vid akuta ärenden
Vi kommer vara tillbaka i full produktion igen den 7 januari, men kan nås via e-post eller telefon vid akuta ärenden.

Niklas, niklas@ljungskommunikation.se, 036-10 03 21
Thomas, thomas@ljungskommunikation.se, 036-10 03 22
Emil, emil@ljungskommunikation.se, 036-10 03 23

God Jul & Gott nytt år önskar vi på Ljungs kommunikation | Ljungs Kommunikation
 

Vinnarna!

Skrivet av: Frida  2012-10-19  15:09

Här är våra 3 vinnare i tävlingen om biobiljetter!

Christina
Ljungs Kommunikation delar generöst biobiljetter ut,
hoppas jag vinner innan de tar slut.
Med min son jag en film kan få se,
och då blir det lyckligtvis med gratis entré.
Ja, det skulle vara kanon och göra sensation,
fastän vi inte tillhör samma generation.

Lotta
Jobba, jobba, jobba...
Avkoppling med lite action är precis vad jag behöver!

Margareta
En filmroad kvinna ifrån Nacka
sin lyckliga stjärna skulle tacka
om hon vann en biljett
till någon film hon ännu ej sett
bums hon skulle sig iväg till bion packa!

Grattis säger vi på Ljungs Kommunikation!

Vinnarna! | Ljungs Kommunikation
 

Rätt svar

Skrivet av: Frida  2012-10-19  09:24

Idag avslutades vår tävling om att vinna biobiljetter. Här presenteras de rätta svaren på frågorna.

1. Vad heter Carl Hamiltons guddotter i filmen Hamilton 2?
  Nathalie

2. Vilken manlig skådespelare spelar huvudrollen i den
  nya The Bourne Legacy?
  Jeremy Renner

3. Vad heter den kommande Bond-filmen som har
  premiär i Oktober?
  Skyfall

Vinnarna och deras motiveringar presenteras senare idag.

Skyfall James Bond | Ljungs Kommunikation
 

Tävling!

Skrivet av: Frida  2012-10-05  09:56

Nu anordnar vi på Ljungs Kommunikation en tävling, igen! Även denna gång har tre tävlande chansen att vinna två biobiljetter var. Många stora filmpremiärer är det i höst, och vem vill inte komma hemifrån en stund på kvällen för lite popcorn och en bra film?

Här är ett urval av de filmer som har premiär i höst/vinter:

Lista | Ljungs KommunikationSavages
Lista | Ljungs KommunikationMöhippan
Lista | Ljungs KommunikationBreaking dawn - del 2
Lista | Ljungs KommunikationDe fem legenderna
Lista | Ljungs KommunikationHobbit - En oväntad resa

För att gå vidare till tävlingen, klicka på biobiljetterna eller här.

Tävling! | Ljungs Kommunikation
 

Vinnaren i Tomas Ledin-tävlingen!

Skrivet av: Frida  2012-08-20  10:08

Vår Tomas Ledin-tävling som pågått under sommaren är nu avslutad. Därför säger vi på Ljungs Kommunikation GRATTIS till Maria som tog hem vinsten genom följande bidrag:

Sommaren är kort, det mesta regnar bort,
men när den är här, det till stranden bär.
Åka till havet och känna doften av tång,
njuta av en vacker solnedgång.
Tillsammans med vänner och familj vara,
det finns ingen stress och "jag ska bara"
Kvällen är ljum och havet stilla.
Ljungs annonser är så lätta att gilla!

Tävling | Ljungs Kommunikation
 

Sommarhälsning

Skrivet av: Emil  2012-06-29  11:46

Vi vill på detta korta kärnfulla sätt tacka för ett bra samarbete under årets första 6 månader och vill passa på att önska alla en skön sommar. Vi är åter den 6 augusti.

Kontakt vid akuta ärenden
Niklas, niklas@ljungskommunikation.se, 036-10 03 23
Thomas, thomas@ljungskommunikation.se, 036-10 03 22
Emil, emil@ljungskommunikation.se, 036-10 03 21

Trevlig sommar
Ljungs kommunikation

Sommarhälning | Ljungs Kommunikation
 

Vinn biljetter till Tomas Ledin!

Skrivet av: Frida  2012-06-28  17:32

Ny kör vi ytterligare en tävling! Den här gången har ni chans att vinna 2 biljetter till Tomas Ledins spelning i Stockholm.

Allt ni behöver göra är att gå in på vår Facebooksida och sedan beskriva vad som är sommar för just dig.

Tävlingen avslutas den 17 augusti och vinnaren presenteras här samma dag.

Tävla! | Ljungs Kommunikation
 

Glad Midsommar!

Skrivet av: Frida  2012-06-21  13:06

Vi äro små humlor vi, bzz bzz,
Vi äro små humlor vi, bzz bzz...

Idag stänger vi kl 13.00 för att äta lite sill, potatis och jordgubbar.

Vi på Ljungs Kommunikation önskar er en trevlig Midsommar!

Glad Midsommar! | Ljungs Kommunikation
 

Vinnarna!

Skrivet av: Frida  2012-06-20  12:03

Här är våra 3 vinnare i tävlingen om biobiljetter!

Anette
Sitter gärna på första parkett,
med popcorn och cola
all action jag kan tåla
Inte sitta hemma och mesa
vill följa med på filmens resa.

Camilla
Jag har pluggat i 2 år, vilket tärt på familjen.
Den 18/8 har jag och min man 5-årig Bröllopsdag,
då skulle jag överraska honom med att bjuda honom
på bio (Han är en klippa).

Christina
Jag med min dotter på bio vill gå,
och hoppas att vi vinner biljetter till oss två.
Då kan vi umgås på tu man hand,
och stärka våra familjeband.

Grattis säger vi på Ljungs Kommunikation!

Vinnarna! | Ljungs Kommunikation
 

Rätt svar

Skrivet av: Frida  2012-06-20  08:15

I fredags avslutades vår tävling om att vinna biobiljetter.
Här presenteras de rätta svaren på frågorna.

1. Vem gör originalrösten till Mästerkatten i stövlarna?
  Antonio Banderas

2. Vem spelar huvudrollen i Hunger Games?
  Jennifer Lawrence

3. Vad heter huvudkaraktären i den kommande
  ©Disney/Pixar-filmen Modig?
  Merida

Vinnarna och deras motiveringar presenteras senare idag.

©Disney/Pixar-filmen Modig | Ljungs Kommunikation

©Disney/Pixar-filmen Modig

 

Sökmarknadsföring ökar kraftigt

Skrivet av: Emil  2012-06-08  11:34

Mediekategorin sök ökade med nästan 40 procent i april och drygt 31 procent hittills i år. Vilket visar betydelsen av att inte bara närvara på Internet utan även vägleda kunder/besökare till målet.

Näst efter sök ser vi att trenderna inom TV samt rörlig film stadigt också ökar. Filmen tror vi 2012 kommer få ett rejält lyft.

Fakta:
Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen. Statistiken tas fram av Kalin Setterberg, via de ekonomisystem som mediebyråerna använder, och håller mycket hög kvalitet. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. Från och med oktober 2006 har fler mediebyråer tillkommit i rapporteringen.

Sökmarknadsföring ökar kraftigt | Ljungs Kommunikation
 

Tävling!

Skrivet av: Frida  2012-05-23  10:24

Nu anordnar vi på Ljungs Kommunikation en tävling! Tre tävlande har chans att vinna två biobiljetter var. Perfekt till sommarens alla filmpremiärer, eller varför inte spara biljetterna till en premiär höst!

Här är ett urval av de filmer som har premiär i sommar/höst:

Lista | Ljungs KommunikationSnow White and the Huntsman
Lista | Ljungs KommunikationIce Age 4
Lista | Ljungs KommunikationMörkt vatten
Lista | Ljungs KommunikationRock of ages
Lista | Ljungs KommunikationSnabba cash II
Lista | Ljungs KommunikationResident Evil: Retribution

För att gå vidare till tävlingen, klicka på biobiljetterna eller här.

Tävling! | Ljungs Kommunikation
 

QR-koder och praktiska användningsområden

Skrivet av: Emil  2012-05-09  11:47

För ett par år sedan visste få vad en QR-kod var, men i takt med de smarta telefonernas spridning och mobil marknadsföring har den nya tidens streckkod fått sitt genombrott. I dag kryllar det av de små svart-vita symbolerna vart man än vänder sig. För konsumenterna är den ett snabbt och smidigt sätt att få information om en produkt, tjänst eller ett företag, även när man inte är i närheten av sin dator.

Med en QR-kod kan du till exempel länka till företagets webbplats, till en annons för din tjänst eller produkt eller kanske till företagets senaste reklamfilm på Youtube. Koden kan innehålla en beskrivande text, kontaktinformation eller kanske en rabattkupong.

Ett annat populärt användningsområde är i platsannonser, där QR-koden leder den jobbsökande vidare in på företagets webbplats. Användningsområdena är många och koden kan placeras på i stort sett vad som helst – från en affisch eller broschyr till en förpackning eller ett kvitto.

För företag som vill sticka ut lite i mängden kan en skräddarsydd QR-kod vara ett alternativ. Genom att designa QR-koden till en avbild av företagets logotyp, webbplats eller produkt stärks varumärket, koden blir lättare att känna igen och den sticker ut från den vanliga svartvita designen.

QR-koder och praktiska användningsområden | Ljungs Kommunikation

Prova scanna vår QR-kod! En bra QR-scanner hittar ni här.

 

Många hemsidor saknar idag en korrekt
sajtkarta (sitemap)

Skrivet av: Emil  2012-05-09  09:53

Runt 82 procent av 3000 sajter i en studie saknar helt eller delvis en korrekt sajtkarta. Detta trots att Googles sökguru Matt Cutts uttryckningen förklarat hur viktigt det är med en sajtkarta i html för att underlätta ranking och sökindexering hos Google.

Det viktigaste för att ranka i Google är externa länkar som pekar mot din sajt, men även länkar inom en sajt kan påverkar både rankingen och indexeringen av en sajt. Med rätt länktext kan du göra det tydligt vad en undersida handlar om. En sajtkarta i html är ett sätt att skapa interna länkar.

Läs gärna mer under: http://searchenginewatch.com/article/2169750/How-the-Web-Uses-Anchor-Text-in-Internal-Linking-Study

Många hemsidor saknar idag en korrekt sajtkarta (sitemap) | Ljungs Kommunikation
 

Web 2.0 grundregler

Skrivet av: Emil  2012-04-20  09:42

Idag används ordet web 2.0 flitigt, men trots ordets många definitioner och otydlighet så sammanfattar det känslan i den design vi förespråkar på ett bra sätt. Vi ser en tydlig trend mot ett rikare mediainnehåll (filmer och jQuery).

Vad är då snygg web 2.0 design? En funktionell, social och interaktiv design? I slutändan handlar det om ett bra helhetsintryck som naturligtvis är större än de ingående delarna. Det kommer man aldrig ifrån. Vi har fokuserat på ett par punkter för web 2.0:

  • Enkelhet
  • Centrerad layout
  • Öppna lösningar
  • Tydligt sidhuvud
  • Enkel navigation
  • Stor och liten text
  • Välarbetade ytor
  • Grafiska effekter
  • Målgruppsanpassad
Webbsidor med streaming ger mersmak | Ljungs Kommunikation
 

Webbsidor med streaming ger mersmak

Skrivet av: Emil  2012-03-23  13:32

Det som inte kan sägas med enbart text låter sig ofta framföras av rörliga bilder och ljud i kombination med korta texter. Att aktivera fler sinnen än bara synen gör strömmande video till den starkast växande faktorn på internet idag. Vi ger dig möjlighet att sända live eller lägga in filmer som kunder och medarbetare kan se antingen direkt eller när de har tid. Filmerna kan sen givetvis användas i olika medier och sammanhang som till exempel mässor, reklamfilm för att nämna några.

Webb-TV för företag är dessutom det snabbast växande segmentet av Internet i dag. Allt som behövs för att fortsätta ligga i framkant jämfört med konkurrenterna är att uppgradera sin hemsida och implementera streaming på sin hemsida.

Se gärna några av våra exempel under
Reklamfilm >
Lifestylefilm >
Instruktionsfilm >

Webbsidor med streaming ger mersmak | Ljungs Kommunikation
 

Gratis är bäst! Annonsfinansierad tidningslösning

Skrivet av: Emil  2012-03-22  16:01

Annonsfinansierade tidningslösningar har stor potential att lyckas. Om framgångsreceptet kombinerar varumärkestänk, snygg layout och effektiv annonsförsäljning.

Syftet med annonsförsäljningen är inte att tjäna pengar, utan att finansiera en tidning med stort läsvärde. En tidning som stärker ditt varumärke, speglar dina kärnvärden och som attraherar andra varumärken att annonsera.

Då blir kundtidningen en framgång som växer för varje nummer.

Vi på Ljung´s har helheten i huset, från idé, redaktion och planering, layout till annonsförsäljning.

Många användningsområden:
Kundtidning, företagspresentation, personaltidning, invigningstidning, kampanjtidning, mässtidning etc.

Kontaka oss för mer information!

Gratis är bäst! Annonsfinansierad tidningslösning | Ljungs Kommunikation
 

Näthandeln ökar starkt

Skrivet av: Emil  2012-02-17  15:48

E-handeln slår nya rekord samtidigt som traditionella butiker har svårt att locka nya kunder.

Ekonomin är orolig och försäljningssiffrorna i den traditionella handeln står och stampar. Där minskade till och med försäljningen något sista kvartalet 2011. Samtidigt växte handeln på nätet med hela 13 procent. Det visar e-barometern.

Böcker vanligast
Böcker är den vanligast e-handelsvaran. Varannan bok som säljs i Sverige kommer från en nätbutik.

Sett till omsättningen är hemelektronik störst. Bubblare, som växer starkt, är produkter inom försäljningsgrupperna hälsa/skönhet och möbler/heminredning även hemelektronik med dess extrema konkurrens utsätts för hård prisjämförelser.

15-20 procent ökning inom 5-10 år
Många bedömare tror att e-handeln kommer att öka till 15-20% av den totala försäljningen inom 5 till 10 år.

Näthandeln ökar starkt | Ljungs Kommunikation
 

Lätta att mäta. Svåra att motstå.
Mer besökare online.

Skrivet av: Emil  2012-01-26  13:15

I nästan alla de fall av sökoptimeringar vi varit inblandade i har vi märkt hur viktig den organiska sökningen är, det vill säga den del av sökoptimeringen som Google rankar beroende på sidans innehåll (även kallad On-Page optimering).

Det är inte ovanligt att trafikkällor från sökmotorerna uppgår till 50% eller mer av den totala besöksstatistiken. Vem vill egentligen säga nej till hälften av sina besökare, troligtvis ingen.

En rätt sökoptimerad hemsida ökar således antalet besökare och därmed även avsluten som sker på webbplatsen, oavsett om det egentliga syftet är att sälja, informera eller enbart varumärkesbygga mot kunden/besökaren. Och det bästa av allt, det är lätt att mäta!

Lätta att mäta. Svåra att motstå. Mer besökare online. | Ljungs Kommunikation
 

God Jul och Gott Nytt År

Skrivet av: Emil  2011-12-21  09:56

Vi har fått snö, i överflöd, och temperaturen var nästan -20 grader inatt. Huset är julpyntat för fullt och vi myser här inne i värmen. Inte riktigt så, men julledigt ska vi ha ändå. Datorn får nu vila och vi ska ladda batterierna och sätta nya mål inför nästa år. Vi vill samtidigt passa på att tacka alla kunder för ett trevligt samarbete under det gångna året och ser fram emot fortsatt goda kontakter under 2012.

Eftersom våra digitala julkort blivit populära väljer vi att göra ett
även i år: Julkort 2011

Kontakt vid akuta ärenden
Vi kommer vara tillbaka i full produktion igen den 9 januari, men kan nås via e-post eller telefon vid akuta ärenden.

Niklas, niklas@ljungskommunikation.se, 036-10 03 21
Thomas, thomas@ljungskommunikation.se, 036-10 03 22
Emil, emil@ljungskommunikation.se, 036-10 03 23

God Jul & Gott nytt år önskar vi på Ljungs kommunikation | Ljungs Kommunikation
 

Google i topp

Skrivet av: Emil  2011-11-23  14:25

Hela 97 procent av internetanvändarna googlar, tätt följt av läsa/skriva e-post, läsa nyheter och tidtabeller allt enligt rapporten Svenskarna och Internet 2011 som ges ut av World Internet Institute och Stiftelsen .SE.

Sök är såldes mer populärt än communitys som Facebook. 46 procent av svenskarna besöker communitys, men bara 17 procent gör det dagligen.

Populäraste aktiviteterna på internet:

- Google 97%
- E-post skriva/läsa 95%
- Söka nyheter 92%
- Tidtabeller m.m. 90%
- Bifoga filer 88%
- Kartor, vägbeskrivn 88%
- Söka fakta 88%
- Produktinformation 87%
- Logga in på bank 84%
- Info resor 83%
- Hobby, fritidsintresse 83%
- Läsa tidning 80%
- Slå upp ord 80%

Källa: Olle Findahl, Svenskarna och Internet 2011

On page och Off page | Ljungs Kommunikation
 

HTML5 framtidens lösning

Skrivet av: Emil  2011-11-18  12:50

Igår meddelade Adobe att de lägger ner utvecklingen stödet av Flash för mobila enheter och istället fokuserar på HTML5 som sedan ett tag tillbaka har varit ett alternativ till Flash. Apple har sedan en tid tillbaka tidigare redan valt att inte stödja Flash i sitt IOS.

Html5 stöds nu på de allra flesta mobila enheter, och i vissa fall det enda som fungerar på vissa produkter. Det gör HTML5 till den bästa lösningen för att skapa och implementera innehåll för webbläsare på mobila plattformar, skriver Adobes chef för interaktiva utveckling, Danny Winokur, i ett blogginlägg.

  • Några fördelar med HTML5
  • 1. Flexibilitet
    Nuförtiden utvecklar man avancerade webbplatser med animationer, videofilmer, musik och kopplingar webbplatser för sociala nätverk som Facebook och Twitter. Hittills har det i stort sett enbart varit möjlighet att integrera detta med hjälp av Flash, Silverlight, Flex eller JavaScript som verktyg. Men dessa konsumerar så mycket tid att utveckla och även komplexiteten i webbapplikationen också ökat. Men nu med hjälp av HTML5 är det möjligt att bädda in video och ljud av hög kvalitet ritningar, diagram och animation och många andra typer av innehåll utan att använda några plugins eller program från tredje part. Dessa funktioner kommer att finnas inbyggda i de nya webbläsarna.
  • 2. Renare kod med bättre uppställning
    HTML5 gör det möjligt för webbdesigners att använda renare och mindre kod, mindre div-taggar och ersätta dem med rena HTML 5 element.
  • 3. Smart offline cache
    HTML5 tillåter en viss form av cachesystem vilket innebär att om till exempel en tidigare sida besöks i offline läge (säg att du för tillfället har dålig täckning), så kan HTML5 cachat detta sida sidan tidigare.
  • 4. Nya tjänster/applikationer
    I och med HTML5 har många nya funktioner och standarder vuxit fram som en del av utvecklingen. Tyngdpunkten i HTML5 är att göra lättare program med enkla gränssnitt, dra och släpp-verktyg, diskussionsforum, wikis och andra användbara element.

Helt enkelt en bättre lösning anpassad för framtiden!

Läs mer:
Microsoft följer Apple - nobbar Flash i Windows 8
HTML5

HTML5 | Ljungs Kommunikation
 

Råd för sökoptimering - on page eller off page

Skrivet av: Emil  2011-11-01  08:10

Vi får allt oftare frågan om rekommendationer angående on page och off page optimering av sin hemsida.

Kort förenklat så innebär det ungefär vad det låter, arbete som görs på själva sidan, och arbete som görs utanför sidan. On page-arbete innebär att man optimera den kod och struktur som finns på sidan så att Google med andra sökmotorer kan indexera upp sidan korrekt i den organiska sökningen. Off page arbete handlar om skapa/driva trafik in till sidan via länkar, bloggar och så vidare. En viktigt del av off page-arbetet är även att identifiera konkurrenter och hur sidan förhåller sig till webbplatser med liknande innehåll.

Vi rekommenderar alltid att man gör en bra on page optimering först, detta menar vi är en bra grundförutsättning för att bygga vidare webbsidan utåt sett. Ett bra innehåll premieras även då andra webbsidor länkar in intressant innehåll och artiklar/produkter från sin sida till er. På så sätt drivs det även trafik till er sida. När väl en ordentlig on page optimering är skapad, brukar rådet vara att man bör undersöka olika alternativ och förutsättningar så att det blir så kostnadseffektivt som möjligt tills man hittar en bra balans. Det allra viktigaste rådet är dock att man börjar sökoptimerar och att man har en långsiktig plan med uppsatta delmål.

On page och Off page | Ljungs Kommunikation
 

Google+ (Google Plus) är här

Skrivet av: Emil  2011-09-26  11:03

Till att börja med är Google+ väldigt likt Facebook i strukturen. Alla som känner sig hemma i facebook hittar lätt i Google+. Du har din egna profilsida, en anslagstavla, bilder och album (om du har Picasa ligger det redan bilder här), vänner och kontakter, videoknapp, dina kretsar (även kallat circles) samt "gnistor" även kallat "sparks" för att nämna några saker.

Den mest intressanta är circles där kan du dela in dina vänner/kontakter i olika grupper och låta dem ta del av olika sorts information. För företag kan detta till exempel vara olika säljområden, olika befattningshavare eller helt enkelt olilka kundgrupper. En annan intressant grupp är sparks där man enkelt lägga till sina intressen, som sedan blir som live-sökningar. Tänk Google News. Tänk Twingly Bloggsök. Tänk Twitters hashtags. Ett ständigt uppdaterat flöde med de taggar du knappar in. Håll koll på allt med andra ord.

Förutom alla funktioner finns givetvis ett sökfält (det är ju trots allt google i grunden) vilket är bra.

Google har haft en del misslyckade satsningar genom tiderna, då tänker vi främst på Google Buzz, Wave, Latitude och Knol. Men Google+ är riktigt bra och denna gång tror vi att google hittat rätt!

Google Plus | Ljungs Kommunikation
 

QR koder

Skrivet av: Emil  2011-08-23  07:34

QR (från engelskan Quick Response) är en typ av streckkod som man läser av med smartphones. Man måste ladda ner en läsare till sin telefon, en s.k. "app", rikta telefonens kamera mot koden och när läsaren uppfattat koden öppnas en webbadress (ofta en hemsida eller till exempel en film på Youtube eller liknande).

Tekniken används flitigt i Japan men man ser den allt mer och mer här i Sverige, många använder QR-koden för att mäta trafik för specifika annonser, erbjuda specialerbjudanden eller rent informativt för en produkt eller tjänst kopplat till en databas. Användningsområdena och möjligheterna är enorma och enbart fantasin sätter gränserna vad som är möjligt.

Ljungs Kommunikation <3 QR koder och vi ser stora möjligheter att utveckla detta till en helt ny kommunikation mellan kund och företag oavsett bransch.

För mer information kontakta gärna oss så berättar vi mer om hur vi kan implementera QR-koder åt ditt företag.

QR koder hos Ljungs kommunikation | Ljungs Kommunikation
 

Sommar och semester

Skrivet av: Frida  2011-06-30  08:27

Nu närmar sig sommaren och vi har semesterstängt 27-31. Vi kommer vara tillbaka i full produktion igen den 8 augusti, men kan nås via e-post eller telefon vid akuta ärenden.

Niklas, niklas@ljungskommunikation.se, 036-10 03 21
Thomas, thomas@ljungskommunikation.se, 036-10 03 22
Emil, emil@ljungskommunikation.se, 036-10 03 23

Med vänliga sommarhälsningar
Ljungs Kommunikation

Sommar & semester på Ljungs kommunikation | Ljungs Kommunikation
 

Nu tar IP-adresserna slut

Skrivet av: Frida  2011-06-10  12:14

Det har länge stått klart att dagens IP-adresser, som identifierar uppkopplade datorer, inte skulle räcka till i en allt mer internetuppkopplad värld. Genom sparsamhet har internet klarat sig i mer än tio år längre än först befarat – men nu meddelar Stiftelsen för internetinfrastruktur, .SE, att det är slut.

Vårt gamla system som kallas IPv4 kommer ersättas av Ipv6 och kommer erbjuda oerhört många fler adresser. Arbetet pågår för fullt och i vissa fall är det redan implementerat och testkört hos större leverantörer.

IPv6 kommer införas parallellt med det befintliga systemet och sker så transparent som möjligt för internet. Övergången beräknas ta flera år, systemen fungerar tillsammans och när tiden är inne fasas IPv4 helt ut.

Skillnaden mellan IPv4 och IPv6 i antal adresser:

- IPv4 har 32-bitars adresslängd vilket ger cirka 4 miljarder möjliga adresser.

- IPv6 har 128-bitars adresslängd vilket ger 3,4 · 10^38 adresser eller mer överskådligt exakt 340 282 366 920 938 463 463 374 607 431 768 211 456 adresser (nästan 340,3 sextiljoner).

IP-adresserna tar slut | Ljungs Kommunikation
 

Facebook blir allt viktigare för företag

Skrivet av: Emil  2011-05-23  12:14

Med över 500 miljoner användare är Facebook idag världens enskilt största kontaktnät och en social mötesplats att räkna med. En företagssida på Facebook är en länk mellan ert företag, era kunder och samarbetspartners.

- Ett steg närmre era kunder som troligtvis redan finns på Facebook idag. Vad hindrar er från att närvara?

- Ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att interagera med era kunder.

- Ett bra ventilationsforum. Vilka är era kunder? Vad tycker de om er och era produkter?

Det stora målet är givetvis att du ska hitta smarta sätt att öka försäljningen. Facebook är helt enkelt business.

Kontakta oss på Ljungs kommunikation om du vill veta mer om Facebook och möjligheterna där.

Facebook | Ljungs Kommunikation
 

Google Analytics börjar mäta snabbhet

Skrivet av: Emil  2011-05-16  11:24

Förra året meddelade Google att sökmotorn kommer göra en sajts laddningstid till en viktig rankingfaktor. Google Analytics följer nu upp förändringen med att lansera möjligheten att mäta hur snabbt en sida laddar.

Verktyget är fortfarande i betaversion och vår slutsats är att målet med förändringen är att dels gynna snabba och optimerade sidor före långsamma och tunga sidor men även ge sajtägare en möjlighet att kunna identifiera tröga landningssidor eftersom lång laddningstid påverkar konverteringsgraden negativt.
Mätpunkterna kommer bli från det att användaren klickar på länken till dess sidan laddats klar enligt ej obekräftade uppgifter kommer W3C's NavigationTiming att tillämpas.

Som ett exempel tog denna sida 0,15 sekunder att generera*.

* Sidans laddningstid varierar beroende på serverns belastning, anslutningshastigheten till internet samt datorns hastighet.

Google Analytics | Ljungs Kommunikation
 

Nu släpps vår nya hemsida!

Skrivet av: Frida  2011-05-13  12:36

Nu släpps vår nya hemsida! Hoppas alla våra besökare skall trivas!

 

Badplatsens nya hemsida!

Skrivet av: Emil  2011-05-13  12:36

Badplatsens nya hemsida | Ljungs Kommunikation

Nu är Badplatsens nya hemsida ute! Klicka på bilden för att ta Er en titt på sidan.

seo-simple

webb annonser w3 programmering CMYK sökmotoroptimerting katalog .net nytt jobb flash helheten mediarådgivning databas internetmarknadsföring foto monterdesign strategi typsnitt indesign layout facebook ASP photoshop javascript CSS jquery pantone 300 dpi vector RGB objektiv ISO html5 användarvänligt kommuniaktion google Twitter monter